Så forstår jeg dig 100 procent.
Jeg synes tit, at det kan være overvældende at holde styr på, hvornår der skal skrives nyhedsbreve (sorry ved godt det er lang tid siden – der er et på vej denne uge), hvornår der skal skrives blogs, opdateringer osv.
Og ikke mindst hvornår det hele skal udgives…
Det er lidt som at jonglere med ti bolde, når man faktisk aldrig rigtig har lært at jonglere.
Kender du den følelse?
For mange af mine kunder resulterer det i, at de poster på de sociale medier, når de “føler for det” eller “har tid”.
Dvs. at det bliver sporadisk i stedet for, at der er lagt en plan, og at der er kontinuitet i opslagene.
Og det er virkelig ærgerligt, fordi du slet slet ikke får den fulde effekt ud af dine gode blogs, videoer, billeder eller hvad du nu elsker at dele.
Derfor vil jeg gerne give dig 3 råd til, hvordan du får mere styr på din markedsføring.
1) Planlæg din markedsføring fremadrettet
Sæt dig sidst på måneden og beslut dig for, hvilke emner du vil fokusere på i næste måned.
Lav en plan for, hvordan du vil producere dit materiale, og hvornår du vil udgive det.
Når du har overblik over din kommende markedsføring, så bliver det langt lettere for dig at få gjort tingene.
Det føles langt mere overskueligt, og trust me – det bliver også langt sjovere, fordi du kan se en sammenhæng i stedet for at producere og udgive lidt som vinden blæser.
Du vil føle dig langt mere produktiv, og dine kunder vil elske dig for, at du en gang for alle har skabt kontinuitet i din markedsføring.
2) Genbrug materialet i mellem dine sociale medier
Det kan for de fleste føles utrolig overvældende at skulle blive ved med at finde på nye emner, nye vinkler og nye måder at spinde dine emner på.
Det kan rent ud sagt blive utrolig trættende.
Derfor anbefaler jeg dig altid, at du genbruger dit materiale rundt omkring på alle dine sociale medier.
Det kan f.eks. være, at du har skrevet et mega godt nyhedsbrev, der har fået super god respons.
Så genbruger du da selvfølgelig noget af dit nyhedsbrev i en blog eller en video.
På den måde behøver du ikke hele tiden finde på nyt.
Smart ik?
3) Batch
At batche betyder, at du gør det samme flere gange på en gang.
Lad mig forklare lidt mere tydeligt, hvad jeg mener.
Lad os forestille os, at du har planlagt din markedsføring for den næste måned (yes punkt 1 er klaret – godt gået), og du nu skal til at optage videoer til din markedsføring.
I stedet for kun at optage en ad gangen, så batcher du.
Dvs. du sætter en hel dag af til kun at optage videoer, hvilket betyder, at du måske kan nå 6 videoer i stedet for kun en.
Når dagen er slut vil du sidde med en masse materiale, der er klar til udgivelse.
Grunden til, at jeg anbefaler dig at batche er, at det tager hjernen et godt stykke tid at indstille sig på en opgave.
Dvs. der går lidt tid før, at du er “in da zone”.
Der går tid før, der er flow.
Men når du batcher, så hopper du ikke i mellem forskellige opgaver, hvilket betyder, at der vil være flow langt længere, og du derfor vil være langt mere effektiv.
Jeg håber, at du får en skøn skøn dag.
De kærligeste hilsner